E schwowischi Betrachtung in zwaa
Taaler iwer e Sanktannaer Kulturleistung un iwer mei Verhältnis zu
ooner Sängerin aus Sanktjakobi
E banatschwowischi Fechsung aus der Mottererd
In
meim Wohnzimmer steht e CD-Ständer. Mannshoch is des aus verzinnte
Eisestäbcher zammgschwaaßte Mewelstick. Mei konserveerti Musik is
do gstapelt. Vun owwe nunner betracht, is des lauder
gudi Musik: Blechmusik, Streichmusik un
volkstümliche Schlager mit meiner Lieblingssängerin Mayen. Des is
alles musikalischi Studiokunst in Perfektion, was sich so mit de
Johre bei mer ongsammelt hot, wie halt in Millione annre deitsche
Haushalte aah.
Awwer
wie gsaat, vun owwe nunner betracht, weil irgendwu so in Knieheecht
gebt ‘s paar leere Fächer, un noo bis uf die Erd, stapple sich
nomol paar CDs. Die sin bei mer in Ungnad gfall, weil se vun der
musikalisch un tontechnisch Qualität her owwe dee es Wasser net
reiche känne.
Do
unlängst hun ich e Doppel-CD in die Hand kriet, die wu ich beim
eerschte Drufschaue am liebste glei zu de unnre Studioproduktione
geleet hätt, weil ich mer halt net allzuvill davun
versproch hun. (Vorurteile gheere nun mol zu unsrem menschliche
Schwächerepertoire.) Bei der Doppel-CD war noch e Begleitheft zum
Tonträger und Kontextliteratur von Anton Bleiziffer dabei, so
groß un so dick wie e richtiches Buch. Des hot mich zwar e bissje
neigeerich gemach, mei Misstraue awwer net ingedämmt.
Doch,
was soll ‘s? CD-Player-Deckel uf (so scheen kann Schwowisch sein),
CD ufgeleet, e korze Blick uf de Display – 74 Minute Spieldauer,
steht do – un Start. Die CD Wie‘s daheim war – Heimatklänge
aus Sanktanna hot sich gedreht un mei Wohnzimmer war voll mit
Blechmusik. Gleichzeidich hun ich in dem
Begleitheft geles.
Do
finn ich doch tatsächlich glei am Onfang dee Satz: „Ohne Anspruch
auf Perfektion und Vollständigkeit überliefern wir Blasmusik und
Gesang, Ziehharmonika- und Akkordeonklang aus der alten Heimat.“
Gschrieb hot ne de Toni Bleiziffer, die Seel vun deer
CD-Buch-Produktion. Der macht sich ‘s awwer leicht, war mei
eersschter Gedanke. Wann die Firmas mit dem Stern odder de vier Ringe
aah so soon meechte, wer meecht dee ehre Produkte noch kaafe?
Perfektion! Wer die net onbiede kann
(zumindest in der Werbung), der hot in der Marktwirtschaft ka
Chancen.
Naa,
des is wirklich ka Perfektion, was do aus de Lautsprechre kummt!
Awwer es is doch scheen, uf e eigenartichi Art un Weise scheen. Un
ich hun ganz unbewusst ongfang zu genieße, hun weider
gebläddert un do un dort geles; vun de
Mensche, dee wu die Musik zu verdanke is, un vun ehre Vorgänger, die
wu die Sanktannaer Musikkapelle gegrind un geleit hun, vum Lambert
Steiner (1837 bis 1914), der wu mit seine Knabenkapelle sogar vor
‘me echte „Kaiser und König“ gspillt hot, awwer aah vun seiner
zwatter Fraa, die wu noo seim Tod zrick uf Stockholm gfahr is –
nimand kann sich vor ‘m Hoomweh versteckle -, un vun dem junge
Steiner, em Michael, der wu „durch eine
Frauengeschichte in Warjasch Anstoß erregte“, un vun vill annre.
Ich
hun gar net bemerkt, daß die Blechmusik schun ufgheert hot, un
längst e Gruppe mit Akkordeonbegleitung singt. Vertraut is aah der
Klang, wie vorher die Blechmusik. Un ich les weider
iwer ‘s Musikantelewe in Sanktanna un muss mer immer efter denke,
grad so odder so ähnlich wars aah bei uns in Johrmark.
Des gilt aah forr die Tanzmusik,
forr die Wallfahrts- und Kerchelieder. So hot ‘s wirklich geklung
in Sanktanna un in Johrmark, uf der Haad un uf der Heck;
unverfällscht, net perfektioneert. Es is ka musikalischi
Außergeweenlichkeit, was do an mei Ohre kummt; awwer mit Sicherheit
e Musik, die wu in mer (un bestimmt net norr in mer) ganz besondere
Gfiehlssaade
zum Schwinge bringt. Des is originelli banatschwowischi
Dorfatmosphäre; un um die iwerhaupt konserveere zu känne, muss merr
die Musikante so spille losse, wie se des in ehrer Dorfkapell aah
gemach hun (ohne die eerschte Pulte mit professionelle Verstärkunge
zu bsetze, was jo oft genuch passeert), un aah die Sänger/inne muss
merr so singe losse, wie se ‘s dehoom, drunne im Banat, in ehrem
Kerchechor aah gemach hun. Noo un norr noo erreicht so e
CD-Produktion ehre Zweck. Oonfacher gsaat, merr muß mit de Fieß uf
der Erd bleiwe un net mi ‘m Kopp in de Wolke rumlaafe. Des, un
nicks annres, hot de Bleiziffer Toni in der Einleitung zum
Begleitheft gemoont, un zum Schluss aah erreicht.
Merr
soll zwar in allem, was merr macht, Perfektion onstrewe (des hun alle
Mitwirkende an der Doppel-CD aah gemach), merr soll dabei awwer norr
so weit gehn, dass merr sich net selwer verleignet. De Sanktannaer is
des prima gelung, un ehre CD leit jetz in meim CD-Ständer so
ungefähr in Brustheecht.
Wie
merr mit falsch verstannem Perfektionsstrewe am volkstümliche
Schlagerhimmel glänze kann un ob ‘s sich letztendlich lohnt, seim
Sängerinneidol zu verfalle, will ich Eich, liewe Landsleit, in der
nächst Mundartbeilage vun unsrer BANATER POST verzähle. Weil des
awwer bestimmt ka Gschicht forr fremde Ohre is, misst Dehr mer schun
heit verspreche, dass des norr unner uns bleibt. (Vun der Sanktannaer
CD kennt Dehr awwer ruhich weiderverzähle!)
Berns Toni
aus BANATER POST, München, 5. September 1999
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